Når du starter egen virksomhed, er der forskellige ting du skal have styr på – både lovmæssige krav, men også praktiske ting der kan gøre din dagligdag lettere, og give din virksomhed bedre mulighed for at komme godt fra start.
To-do liste ved opstart af personlig ejet virksomhed
Vi har samlet en top 10 over ting du bør have styr på i opstartsperioden:
1. Forretningsplan
Forretningsplanen præsenterer din virksomheds eksistensgrundlag. Du er en god idé at komme ind på produkter eller ydelser, dine stærke og svage sider, beskrivelse af den daglige drift og fremadrettede mål med virksomhed samt kunde- og konkurrenter.
Ligeledes bør du tage stilling til finansieringen af din virksomhed.
Økonomi og budget er en helt vital del af forretningsplanen. Din forretningsplan kan bruges ved eventuelle optagelse af lån og kassekredit hos banken eller indgåelse af aftaler med leverandører.
Du kan downloade en skabelon til udarbejdelse af forretningsplanen her.
2. Budget
Banken vil altid se et budget for din virksomhed ved indgåelse af bankforretninger.
Budgettet skal være så realistisk som muligt. Du kender måske allerede de fleste af dine faste udgifter, og måske har du allerede lavet aftaler med kunder, som sikre dig en stabil omsætning. Men i de fleste kommer du ikke uden om, at komme med et skøn på de forskellige regnskabsposter.
Budgettet skal laves så realistisk som muligt.
RegnskabNord kan assistere dig med opstilling af dit budget.
3. Engagement med banken
I mange tilfælde vil det være nødvendigt at involvere din bank ved opstart af virksomhed. I hvilken grad banken spiller en rolle, afhænger af hvilken type virksomhed, der er tale om.
Måske du har brug for kapital i forbindelse med investering af maskiner, en firmabil eller et varelager – og her kan det tænkes, at du får brug for et erhvervslån eller en kassekredit.
Som tidligere nævnt bør du møde op i banken med en gennemarbejdet forretningsplan og et budget. Det øger dine chancer hos banken.
4. Registrering af CVR-nummer
Virksomheden skal optages i Central Virksomheds Registret (CVR-nummer) Dette gøres på www.virk.dk.
Ved registrering skal du blandt andet oplyse virksomhedstype (typisk Enkelmandsvirksomhed, ApS eller A/S).
Man følger en guide og svarer på spørgsmålene, og så skulle det gerne være lige til. Har du dog brug for lidt hjælp til oprettelse af virksomheden, så hører vi gerne fra dig på kontakt@regnskabnord.dk.
5. Valg af regnskabsprogram
Du skal fra start have styr på dine bilag – selv dine udgifter før, men i forbindelse med, virksomhedsstart bør du gemme, da disse bilag ofte kan være fradragsberretiget.
Alle virksomheder er underlagt bogføringsloven.
Hvis man ikke selv har forstand på at føre regnskab, så anbefales det at få hjælp fra en bogholder.
RegnskabNord kan hjælpe dig alle aspekter af dit regnskab. Fra valg af regnskabsprogram efter dit behov til bogføring, momsafregninger, årsregnskab er indberetning af selvangivelse.
Læs mere her om vores regnskabsydelser.
6. Revisor eller bogholder
Din virksomhed er næppe, som nystartet enkeltmandsejet firma, underlagt revisionspligten. Du har dog pligt til at opfylde bogføringsloven.
Her bør du overveje, om du selv har de fornødne evner, til at lave dit regnskab – eller du skal have fat i en revisor eller bogholder.
Vi har skrevet en artikel om denne problemstilling, som det anbefales at læse – der kan nemlig være mange penge at spare, ved at vælge den ene frem for den anden løsning: Har du brug for en revisor?
7. Hjemmeside til virksomheden
Vi kan ikke sige det nok – du kan stærkt anbefales at du får lavet en hjemmeside til dit firma. Nu om dage søger dine potentielle kunder efter serviceydelser og produkter, så det er naturligvis meget vigtig, at du er tilstede her.
Du skal bruge din hjemmeside til at præsentere din virksomhed og dine produkter. Din hjemmeside er dit moderne visitkort.
RegnskabNord har stor erfaring i design af hjemmesider. Vi laver alle vores hjemmeside i WordPress, hvilket gør det super nemt for dig efterfølgende, at ændre og tilføje informationer på siden.
Vi laver din hjemmeside fra kun kr. 1.000 ,-
Kontakt os for en samtale om dine ønsker, på kontakt@regnskabnord.dk eller tlf: 31490032.
8. Sociale Medier
Ligesom du bør have en hjemmeside, så er det også en meget god idé at være tilstede på de sociale medier (eks. Facebook og Instagram).
Via de sociale medier kan du optimere din markedsføring. En af fordelene ved at have en virksomhedsside på f.eks. Facebook er, at du får dine egne følgere, som ser dine opslag. Det er hermed gratis markedsføring. Du har således mulighed for gratis markedsføring for en stor gruppe potentielle kunder.
Facebook er også et godt sted at opslå særlige tilbud, konkurrener eller arrangementer – for ikke at tale om de populære “ja tak” tilbud.
9. Kunder
Inden du starter din virksomhed op, har du helt sikkert gjort dig nogle tanker om, hvad din målgruppe er. Måske har du allerede haft kontakt til kommende kunder – eller allerede lavet aftaler. Hvis du ikke har, så kan det anbefales at komme i gang hurtigt.
Det er vigtigt, at du holder fokus på din målgruppe. Det kan være fristende at appellere til en så bred målgruppe som muligt, men desværre viser det sig ofte at dette giver bagslag. I erhvervsøkonomien risikerer du, at blive “stuck in the middle” – og din markedsføring bliver langt fra optimal.
Vi foreslår, at du sætter dig ned, og noterer alle de potentielle kunder, du kan komme på – og herefter overvejer, hvilken markedsføring du rammer dem bedst ved. Måske skal du allerede nu kontakte dem?
Det fører os videre til det sidste punkt på vores to-do liste…
10. Markedsføring
Du kan være nok så god til det du laver, eller have verdens bedste produkter til gode priser, men hvis dine kunder ikke har kendskab til din forretning, så hjælper det lige lidt.
Markedsføring er alfa-omega for succes i din virksomhed.
Hvilke kanaler du skal benytte afhænger i høj grad af hvilke services og produkter du tilbyder – til hvilken målgruppe.
Henvender dine produkter sig til pensionister, så er en reklame på ungdomsmediet TikTok helt sikkert penge ud af vinduet. I dette tilfælde kunne f.eks. en radioreklame eller en annoncøre i den lokale papiravis måske et bedre alternativ. Omvendt er der ikke mange teenagere, som læser ugeavisen – og her vil en Facebook eller Instagram være at foretrække.
I opstartsperioden bør du budgetterer lidt ekstra på markedsføringsposten.